ارادت اهل سنت كردستان به امام حسين(ع) انكارناپذير است
فارس: ارادت مردم اهل سنت استان كردستان به امام حسين(ع) انكارناپذير است به طوري كه منابع و كتابهاي نويسندگان و شعراي اين منطقه به روشني گوياي اين حقيقت است.
استان كردستان داراي دو بافت قومي كرد و ترك و مذاهب شيعه و سني است كه تمامي آنها هر ساله در ايام محرم در قالب دستههاي سينهزني و زنجيرزني به عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) ميپردازند.
در استان كردستان 500 هيئت مذهبي فعاليت دارد كه 11 هيئت آن مربوط به اهل تسنن است و در عزاداريها همراه با برادران و خواهران تشيع استان شركت ميكنند.
منابع مكتوب شاعران و نويسندگان اهل سنت گواهي محكم بر اثبات ادعاي ارادت آنان به امام حسين(ع) است.
شيخرضا طالباني شاعر پارسيگوي كرد اهل سنت در مدح امام حسين(ع) چنين ميسرايد:
لافت از عشق حسين است و سرت برگردن است عشقبازي، سر به ميدان وفا افكندن است
گر هواخواه حسيني، ترك سركن چون حسين شرط اين ميدان به خون خويش بازي كرده است
از حريم كعبه كمتر نيست دشت كربلا صد شرف دارد بر آن وادي، كه گويند ايمن است
اي من و اي من فداي خاك پاكي كاندرو نور چشم مصطفي و مرتضي را مسكن است
زهره زهرا نگين و خاتم خيرالوري زور زهر مرتضي و حيدر خيبركن است
سنيم، سني وليكن حب آل مصطفي دين و آيين من و آباء و اجداد من است
شيعه و سني ندانم، دوستم با هركه او دوست باشد، دشمنم آن را كه با او دشمن است
همچنين كتاب شعاع مهرحسين (ع) در ادب كرد اهل سنت كه به همت شاهرخ اورامي شاعر كرد سنندجي جمعآوري و تأليف شده است، گوشهاي از ارادت اديبان و عرفاي سرشناس كردزبان اهل سنت كردستان را نسبت به ساحت مقدس حضرت امام حسين(ع) نشان ميدهد.
در اين كتاب اشعار نغزي از شعراي كرد اهل سنت به زبانهاي فارسي، كردي و عربي آمده است كه گوياي ارادت زايدالوصف مردم كرد شافعي مذهب به اهل بيت پيامبر(ص) به ويژه حضرت امام حسين(ع) است:
بنگر ز روي زردم همه اشك همچو كوكب بشنو ز سينه من همه شب نواي يا رب
شده از غمم سنندج هم غرق آتش و تب ز نواي مرغ ياحق بشنو تو در دل شب
همچنين ماموستا شيخ نافع مظهر معروف به اميني از شاعران كرد اهل سنت سقز نيز به زبان كردي شعري زير را در مورد عاشورا سروده كه ترجمه آن در زير هر بيت آورده است:
روژي عاشورا ئاسمان و زهمين ههر دو به جوته دهكهن زاري و شين
روز عاشورا آسمان و زمين هر دو با هم گريه و زاري ميكنند
زهمين بيقهرار به گريه و نالين ئاسمان كهسهر و عاجز و خهمين
زمين بيقرار است و گريه و ناله ميكند آسمان هم عاجز و كسل و غمگين شده است
دائم داد ئهكهن به دلي بهتين له درگاي خواي رهب العالمين
مدام با دلي گرم داد ميزنند از درگاه خداوند ربالعالمين
دهلين خواي گهوره خوت ئاگاداري چون پيك هينهر و پهروهردگاري
ميگويند اي خداي بزرگ خودت آگاهي داري چون خودت آفريننده و پرورگار هستي
وا حهفتاو دو كهس ياراني دين دار كهوتونه داوي يهزيدي خوين خوار
اينكه 72 نفر از ياران ديندار به دام يزيد خونخوار افتادهاند
ههر يهك به جوري دهنالي به زار حسين شهيد و عهباس بريندار
هر كدام از آنها به گونهاي ناله ميكنند حسين شهيد و عباس هم زخمي شدهاند
زهينهب و ئهكبهر به تهنيا ماون له دهشتي بهلا چاوهري ئاون
زينب و اكبر تنها ماندهاند در دشت بلا چشم به راه آب هستند
چاوهرين عهباس ئاو بيني بويان پهر داخي بخون بشكي تينويان
چشم براه عباسند كه براي آنها آب بيارد زياد بخورند تا تشنگي آنها رفع شود
سپاياني پهست قهومي بهد فهرمان ههمو تيريان خست نيو مالي كهوان
سپاهيان پست از قومي بدفرمان همه آنها تير در كمان گذاشتند
كهمان داراني يهزيدي گومرا تيريان له مالي كهوان كرد رهها
كمانداران يزيد گمراه تير را از كمانهاي خود رها كردند
دايان له عهباس دو باليان شكاند ئاوي مهشكهكهي عهباسيان رژاند
به عباس زدند و دو بال وي را شكستند آب مشك او را بر زمين ريختند
بهو شكل و شيوه خويان كرده پهند بهد ناون بهد ناو تا ههزار و ئهند
با اين شكل و شيوه خود را رسوا كردند بدنام بدنام شدند تا هزار و اندي
سهر شور و ريسوان له ههر دو دونيا نهفرينن نهفرين بو ههتا ههتا
سرافكنده و رسوا شدند در هر دو دنيا نفرين شده و نفرين شدند براي هميشه
مردم استان كردستان در ايام محرم هر كدام به نوعي ارادت خود را به امام حسين(ع) و مقوله عاشورا به اثبات ميرسانند به طوري كه مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پيرعمر در اين شهر جمع شده و با روشن كردن شمع به دعا و نيايش و عزاداري ميپردازند.
آيينهاي عاشورايي خاصي نيز در ساير شهرهاي استان با آداب و رسوم خاصي همچون تشتگذاري، تشكيل حلقه عزا در مقابل مساجد تكايا و حسينيهها با ذكر حسين واي، مراسم گلگيران و مجالس روضهخواني و تعزيهخواني كه از واپسين روزهاي ماه ذيالحجه آغاز و تا پايان دهه نخست محرم ادامه ميدهند.
مردم استان كردستان به شيوههاي سنتي در قالب دستههاي عزاداري عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بيت (ع) و شهداي كربلاي معلي ابراز ميدارند كه يكي از اين شيوههاي سنتي مراسم گلگيران در روز عاشوراي حسيني و خاص منطقه شهرستان بيجار است.
براي اجراي اين مراسم، جوانان و مسئولان هيئتها چند روز قبل از عاشورا به ياد خاك كربلا به حاشيه شهر ميروند و مقداري خاك را تهيه و در جاهاي مشخصي در داخل شهر بيجار ناخالصيهاي آن را به وسيله الك ميگيرند و در صبح روز عاشورا خاكها را با گلاب و آب مخلوط كرده و گل را براي اجراي مراسم گلگيران آماده ميكنند.
عزاداران و سوگواران امام حسين(ع) و خاندان آن حضرت با حركت دستههاي عزاداري گل را به سر و صورت و تمام اعضاي بدن خود ميمالند و با دستهها حركت ميكنند.
آتشزدن خيمهها و چرخيدن عزاداران به دور آنها، سينهزني، زنجيرزني و همچنين قرباني كردن گوسفند در جلو دستههاي عزاداري و پخش شير، شربت و خرما از ديگر مراسمات خاص استان كردستان در ايام محرم است.
پخت حليم در شب تاسوعا توسط زنان برخي از مناطق استان از جمله شهر سريشآباد از جمله رسوم ديگري است كه در اين استان در ايام محرم اجرا ميشود و با اين حليم در صبح غمانگيز عاشورا از عزاداران پذيرايي ميشود.
پس از سپري شدن زماني از حركت دستههاي عزاداري در روز عاشورا به ياد واپسين تكبيرهاي كاروانيان كربلا و نداي «هل من ناصر ينصرني» قافلهسالار دشت كربلا مؤذنان اذان ميگويند و به طرف ميادين شهرها ميروند.
آيينهاي عزاداري ويژه دهه نخست محرم با برپايي نماز ظهر عاشورا به ياد آخرين نماز بزرگ شهيد امر به معروف و نهي از منكر ادامه مييابد و بعد از ظهر عاشورا تمامي بيرقها و علمها به صورت افقي پيشاپيش دستههاي عزادار به نشانه شهادت حضرت امام حسين(ع) و 72 نفر از ياران باوفايش به حركت در آمده و با برگزاري شام غريبان حسيني به پايان ميرسد.
آيين سنتي تشتگذاري كه در كشور خاص منطقه سريشآباد در استان كردستان بوده همه ساله در آخرين شبهاي ماه ذيحجه برگزار ميشود و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در اين شهر در قالب هيئتهاي سينهزني با تشكيل حلقه عزا حسين حسينگويان در رساي شهداي دشت كربلا بر سر و سينه ميزنند و گرداگرد تشت آبي به نشانه بستن آب بر روي اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، عطش و تشنگي كاروان كربلا سوگواري ميكنند.
آب متبرك اين طشت در روز عاشوراي حسيني در بين حاجتمندان و نيازمندان درگاه اهل بيت پيامبر مكرم اسلام (ص) توزيع ميشود.
در اين ميان اجراي برخي آيينهاي سنتي مانند دسته اعراب هاشمي كه در آن كودكان و نوجوانان با پوشيدن لباس ويژه اعراب به منزله كودكان كاروان كربلا گرداگرد اسبي كه نماد ذوالجناح است بر سر و سينهزنان نداي «يا حسين مظلوم، حسين واي، ذوالجناح كو بابايم» سر ميدهند و پيشاپيش دستههاي عزاداري حركت ميكنند و اشك از ديده هر عاشق اهل بيت عصمت و طهارت (ع) سرازير ميشود.
حركت علمها و بيرقهاي عزاداري كه بزرگترين آن علم بلندي منصوب به قمر بنيهاشم حضرت ابالفضل (ع) بوده و اين امر نشانه اين است كه بيرق علمدار كربلا هنوز پس از گذشت 1400 سال همچنان بر زمين نيافتاده است.
علاوه بر اينها، گهواره حضرت علياصغر (ع) كه در ماه محرم در اين استان اجرا ميشود، زينبخواني نيز آييني است كه در شهرهاي استان كردستان به اجرا در ميآيد.
در اين آيين يكي در نقش امام حسين (ع) و يكي نيز در نقش حضرت زينب (ع) خواهر بزرگوارش با خواندن اشعار و مرثيه به ذكر واقعه كربلا ميپردازند.
اداي نزورات نيز كه بيشتر به صورت پذيرايي با غذاي گرم از هيئتها انجام ميشود، از شب هفتم ماه محرم آغاز شده و حاجتمندان و نيازمندان درگاه اهل بيت (ع) به قصد تبرك به اين مجالس ميروند و از خوان كرم خاندان نبوت بهرهمند ميشوند.
مديركل تبليغات اسلامي استان كردستان با اشاره به فعاليت 500 هيئت مذهبي در استان كردستان يادآور شد: 348 مورد از اين هيئتها ثبت شده و از اين تعداد 11 هيئت مربوط به اهل تسنن، 177 هيئت در بيجار، 112 مورد در قروه، 33 هيئت در سنندج، مريوان 11، كامياران هفت و سقز نيز هفت هيئت مذهبي فعال هستند.
مديركل تبليغات اسلامي استان كردستان با بيان اينكه 500 هيئت كه ثبت شده در استان كردستان روزانه مراسم خاص خود را در ايام محرم انجام ميدهند، گفت: هيئتهاي انصارالمهدي دهه دوم و سوم و هيئت خادمالحسين هفتهاي يك شب در دو دهه دوم و سوم نيز به عزاداري و نوحهخواني در سنندج ميپردازند.
حجتالاسلام مسعود صفيياري اظهار داشت: در زمينه جلوگيري از بدحجابي در مراسم اين ايام تعامل خوبي با نيروي انتظامي استان برقرار است و تيمهاي نظارتي براي اين ايام در تمامي شهرستانهاي استان تشكيل شده است.
وي ازقمهزنيبه عنوان بدعتي بد و نادرست نام برد و خاطرنشان كرد: با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري اين بدعت كه در منطقه سريشآباد در استان كردستان اجرا ميشد، اكنون كمرنگ شده و براي از بين رفتن كامل آن نيازمند فرهنگسازي مناسب است.
مديركل تبليغات اسلامي استان كردستان استفاده از شمايل و عكس ائمه اطهار را از ديگر كارهاي ممنوع شده در اين ايام ذكر كرد.
وي علاوه بر اينها، استفاده از زنجيرهاي تيغدار و استفاده از آهنگ و آلات موسيقي كه با فرهنگ عاشورايي همخواني ندارد از ديگر كارهاي ممنوع شده در استان كردستان دانست و اذعان داشت: به جاي اين آلات تنها بايد از طبل و سنج با سبك سنتي استفاده شود.
حجتالاسلام صفيياري تصريح كرد: حضور اهل سنت براي انجام مراسم و آيينهاي خاص اين ايام چشمگير است و اهل تسنن با شركت در دستههاي عزاداري و سينهزني ارادت خود را به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) ابراز ميدارند.
مديركل تبليغات اسلامي كردستان با اشاره به اينكه گسترش فرهنگ عاشورايي مانع از ترويج فرهنگ غلط و منحط غربي در جامعه اسلامي ميشود، گفت: مسئولان به ويژه مسئولان مذهبي بايد در راستاي بيان حقايق عاشورا و فرهنگ عاشورايي براي مردم به ويژه جوانان و نوجوانان از هيچ تلاشي دريغ نورزند.
در استان كردستان 500 هيئت مذهبي فعاليت دارد كه 11 هيئت آن مربوط به اهل تسنن است و در عزاداريها همراه با برادران و خواهران تشيع استان شركت ميكنند.
منابع مكتوب شاعران و نويسندگان اهل سنت گواهي محكم بر اثبات ادعاي ارادت آنان به امام حسين(ع) است.
شيخرضا طالباني شاعر پارسيگوي كرد اهل سنت در مدح امام حسين(ع) چنين ميسرايد:
لافت از عشق حسين است و سرت برگردن است عشقبازي، سر به ميدان وفا افكندن است
گر هواخواه حسيني، ترك سركن چون حسين شرط اين ميدان به خون خويش بازي كرده است
از حريم كعبه كمتر نيست دشت كربلا صد شرف دارد بر آن وادي، كه گويند ايمن است
اي من و اي من فداي خاك پاكي كاندرو نور چشم مصطفي و مرتضي را مسكن است
زهره زهرا نگين و خاتم خيرالوري زور زهر مرتضي و حيدر خيبركن است
سنيم، سني وليكن حب آل مصطفي دين و آيين من و آباء و اجداد من است
شيعه و سني ندانم، دوستم با هركه او دوست باشد، دشمنم آن را كه با او دشمن است
همچنين كتاب شعاع مهرحسين (ع) در ادب كرد اهل سنت كه به همت شاهرخ اورامي شاعر كرد سنندجي جمعآوري و تأليف شده است، گوشهاي از ارادت اديبان و عرفاي سرشناس كردزبان اهل سنت كردستان را نسبت به ساحت مقدس حضرت امام حسين(ع) نشان ميدهد.
در اين كتاب اشعار نغزي از شعراي كرد اهل سنت به زبانهاي فارسي، كردي و عربي آمده است كه گوياي ارادت زايدالوصف مردم كرد شافعي مذهب به اهل بيت پيامبر(ص) به ويژه حضرت امام حسين(ع) است:
بنگر ز روي زردم همه اشك همچو كوكب بشنو ز سينه من همه شب نواي يا رب
شده از غمم سنندج هم غرق آتش و تب ز نواي مرغ ياحق بشنو تو در دل شب
همچنين ماموستا شيخ نافع مظهر معروف به اميني از شاعران كرد اهل سنت سقز نيز به زبان كردي شعري زير را در مورد عاشورا سروده كه ترجمه آن در زير هر بيت آورده است:
روژي عاشورا ئاسمان و زهمين ههر دو به جوته دهكهن زاري و شين
روز عاشورا آسمان و زمين هر دو با هم گريه و زاري ميكنند
زهمين بيقهرار به گريه و نالين ئاسمان كهسهر و عاجز و خهمين
زمين بيقرار است و گريه و ناله ميكند آسمان هم عاجز و كسل و غمگين شده است
دائم داد ئهكهن به دلي بهتين له درگاي خواي رهب العالمين
مدام با دلي گرم داد ميزنند از درگاه خداوند ربالعالمين
دهلين خواي گهوره خوت ئاگاداري چون پيك هينهر و پهروهردگاري
ميگويند اي خداي بزرگ خودت آگاهي داري چون خودت آفريننده و پرورگار هستي
وا حهفتاو دو كهس ياراني دين دار كهوتونه داوي يهزيدي خوين خوار
اينكه 72 نفر از ياران ديندار به دام يزيد خونخوار افتادهاند
ههر يهك به جوري دهنالي به زار حسين شهيد و عهباس بريندار
هر كدام از آنها به گونهاي ناله ميكنند حسين شهيد و عباس هم زخمي شدهاند
زهينهب و ئهكبهر به تهنيا ماون له دهشتي بهلا چاوهري ئاون
زينب و اكبر تنها ماندهاند در دشت بلا چشم به راه آب هستند
چاوهرين عهباس ئاو بيني بويان پهر داخي بخون بشكي تينويان
چشم براه عباسند كه براي آنها آب بيارد زياد بخورند تا تشنگي آنها رفع شود
سپاياني پهست قهومي بهد فهرمان ههمو تيريان خست نيو مالي كهوان
سپاهيان پست از قومي بدفرمان همه آنها تير در كمان گذاشتند
كهمان داراني يهزيدي گومرا تيريان له مالي كهوان كرد رهها
كمانداران يزيد گمراه تير را از كمانهاي خود رها كردند
دايان له عهباس دو باليان شكاند ئاوي مهشكهكهي عهباسيان رژاند
به عباس زدند و دو بال وي را شكستند آب مشك او را بر زمين ريختند
بهو شكل و شيوه خويان كرده پهند بهد ناون بهد ناو تا ههزار و ئهند
با اين شكل و شيوه خود را رسوا كردند بدنام بدنام شدند تا هزار و اندي
سهر شور و ريسوان له ههر دو دونيا نهفرينن نهفرين بو ههتا ههتا
سرافكنده و رسوا شدند در هر دو دنيا نفرين شده و نفرين شدند براي هميشه
مردم استان كردستان در ايام محرم هر كدام به نوعي ارادت خود را به امام حسين(ع) و مقوله عاشورا به اثبات ميرسانند به طوري كه مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پيرعمر در اين شهر جمع شده و با روشن كردن شمع به دعا و نيايش و عزاداري ميپردازند.
آيينهاي عاشورايي خاصي نيز در ساير شهرهاي استان با آداب و رسوم خاصي همچون تشتگذاري، تشكيل حلقه عزا در مقابل مساجد تكايا و حسينيهها با ذكر حسين واي، مراسم گلگيران و مجالس روضهخواني و تعزيهخواني كه از واپسين روزهاي ماه ذيالحجه آغاز و تا پايان دهه نخست محرم ادامه ميدهند.
مردم استان كردستان به شيوههاي سنتي در قالب دستههاي عزاداري عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بيت (ع) و شهداي كربلاي معلي ابراز ميدارند كه يكي از اين شيوههاي سنتي مراسم گلگيران در روز عاشوراي حسيني و خاص منطقه شهرستان بيجار است.
براي اجراي اين مراسم، جوانان و مسئولان هيئتها چند روز قبل از عاشورا به ياد خاك كربلا به حاشيه شهر ميروند و مقداري خاك را تهيه و در جاهاي مشخصي در داخل شهر بيجار ناخالصيهاي آن را به وسيله الك ميگيرند و در صبح روز عاشورا خاكها را با گلاب و آب مخلوط كرده و گل را براي اجراي مراسم گلگيران آماده ميكنند.
عزاداران و سوگواران امام حسين(ع) و خاندان آن حضرت با حركت دستههاي عزاداري گل را به سر و صورت و تمام اعضاي بدن خود ميمالند و با دستهها حركت ميكنند.
آتشزدن خيمهها و چرخيدن عزاداران به دور آنها، سينهزني، زنجيرزني و همچنين قرباني كردن گوسفند در جلو دستههاي عزاداري و پخش شير، شربت و خرما از ديگر مراسمات خاص استان كردستان در ايام محرم است.
پخت حليم در شب تاسوعا توسط زنان برخي از مناطق استان از جمله شهر سريشآباد از جمله رسوم ديگري است كه در اين استان در ايام محرم اجرا ميشود و با اين حليم در صبح غمانگيز عاشورا از عزاداران پذيرايي ميشود.
پس از سپري شدن زماني از حركت دستههاي عزاداري در روز عاشورا به ياد واپسين تكبيرهاي كاروانيان كربلا و نداي «هل من ناصر ينصرني» قافلهسالار دشت كربلا مؤذنان اذان ميگويند و به طرف ميادين شهرها ميروند.
آيينهاي عزاداري ويژه دهه نخست محرم با برپايي نماز ظهر عاشورا به ياد آخرين نماز بزرگ شهيد امر به معروف و نهي از منكر ادامه مييابد و بعد از ظهر عاشورا تمامي بيرقها و علمها به صورت افقي پيشاپيش دستههاي عزادار به نشانه شهادت حضرت امام حسين(ع) و 72 نفر از ياران باوفايش به حركت در آمده و با برگزاري شام غريبان حسيني به پايان ميرسد.
آيين سنتي تشتگذاري كه در كشور خاص منطقه سريشآباد در استان كردستان بوده همه ساله در آخرين شبهاي ماه ذيحجه برگزار ميشود و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در اين شهر در قالب هيئتهاي سينهزني با تشكيل حلقه عزا حسين حسينگويان در رساي شهداي دشت كربلا بر سر و سينه ميزنند و گرداگرد تشت آبي به نشانه بستن آب بر روي اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، عطش و تشنگي كاروان كربلا سوگواري ميكنند.
آب متبرك اين طشت در روز عاشوراي حسيني در بين حاجتمندان و نيازمندان درگاه اهل بيت پيامبر مكرم اسلام (ص) توزيع ميشود.
در اين ميان اجراي برخي آيينهاي سنتي مانند دسته اعراب هاشمي كه در آن كودكان و نوجوانان با پوشيدن لباس ويژه اعراب به منزله كودكان كاروان كربلا گرداگرد اسبي كه نماد ذوالجناح است بر سر و سينهزنان نداي «يا حسين مظلوم، حسين واي، ذوالجناح كو بابايم» سر ميدهند و پيشاپيش دستههاي عزاداري حركت ميكنند و اشك از ديده هر عاشق اهل بيت عصمت و طهارت (ع) سرازير ميشود.
حركت علمها و بيرقهاي عزاداري كه بزرگترين آن علم بلندي منصوب به قمر بنيهاشم حضرت ابالفضل (ع) بوده و اين امر نشانه اين است كه بيرق علمدار كربلا هنوز پس از گذشت 1400 سال همچنان بر زمين نيافتاده است.
علاوه بر اينها، گهواره حضرت علياصغر (ع) كه در ماه محرم در اين استان اجرا ميشود، زينبخواني نيز آييني است كه در شهرهاي استان كردستان به اجرا در ميآيد.
در اين آيين يكي در نقش امام حسين (ع) و يكي نيز در نقش حضرت زينب (ع) خواهر بزرگوارش با خواندن اشعار و مرثيه به ذكر واقعه كربلا ميپردازند.
اداي نزورات نيز كه بيشتر به صورت پذيرايي با غذاي گرم از هيئتها انجام ميشود، از شب هفتم ماه محرم آغاز شده و حاجتمندان و نيازمندان درگاه اهل بيت (ع) به قصد تبرك به اين مجالس ميروند و از خوان كرم خاندان نبوت بهرهمند ميشوند.
مديركل تبليغات اسلامي استان كردستان با اشاره به فعاليت 500 هيئت مذهبي در استان كردستان يادآور شد: 348 مورد از اين هيئتها ثبت شده و از اين تعداد 11 هيئت مربوط به اهل تسنن، 177 هيئت در بيجار، 112 مورد در قروه، 33 هيئت در سنندج، مريوان 11، كامياران هفت و سقز نيز هفت هيئت مذهبي فعال هستند.
مديركل تبليغات اسلامي استان كردستان با بيان اينكه 500 هيئت كه ثبت شده در استان كردستان روزانه مراسم خاص خود را در ايام محرم انجام ميدهند، گفت: هيئتهاي انصارالمهدي دهه دوم و سوم و هيئت خادمالحسين هفتهاي يك شب در دو دهه دوم و سوم نيز به عزاداري و نوحهخواني در سنندج ميپردازند.
حجتالاسلام مسعود صفيياري اظهار داشت: در زمينه جلوگيري از بدحجابي در مراسم اين ايام تعامل خوبي با نيروي انتظامي استان برقرار است و تيمهاي نظارتي براي اين ايام در تمامي شهرستانهاي استان تشكيل شده است.
وي ازقمهزنيبه عنوان بدعتي بد و نادرست نام برد و خاطرنشان كرد: با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري اين بدعت كه در منطقه سريشآباد در استان كردستان اجرا ميشد، اكنون كمرنگ شده و براي از بين رفتن كامل آن نيازمند فرهنگسازي مناسب است.
مديركل تبليغات اسلامي استان كردستان استفاده از شمايل و عكس ائمه اطهار را از ديگر كارهاي ممنوع شده در اين ايام ذكر كرد.
وي علاوه بر اينها، استفاده از زنجيرهاي تيغدار و استفاده از آهنگ و آلات موسيقي كه با فرهنگ عاشورايي همخواني ندارد از ديگر كارهاي ممنوع شده در استان كردستان دانست و اذعان داشت: به جاي اين آلات تنها بايد از طبل و سنج با سبك سنتي استفاده شود.
حجتالاسلام صفيياري تصريح كرد: حضور اهل سنت براي انجام مراسم و آيينهاي خاص اين ايام چشمگير است و اهل تسنن با شركت در دستههاي عزاداري و سينهزني ارادت خود را به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) ابراز ميدارند.
مديركل تبليغات اسلامي كردستان با اشاره به اينكه گسترش فرهنگ عاشورايي مانع از ترويج فرهنگ غلط و منحط غربي در جامعه اسلامي ميشود، گفت: مسئولان به ويژه مسئولان مذهبي بايد در راستاي بيان حقايق عاشورا و فرهنگ عاشورايي براي مردم به ويژه جوانان و نوجوانان از هيچ تلاشي دريغ نورزند.
/1001/
تازه های اخبار
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}